נהיגה מושכלת

במדינת ישראל נמכרים מדי שנה למעלה מ 200,000 מכוניות.
אחוז ניכר נרכש ע”י חברות ליסינג.
הרכבים מחולקים לעובדים בהתאם לשווי השימוש והחוזים השונים.
האופציות; יונדאי / טויוטה / קיה / סקודה / פורד ועוד.
מבחר הגוונים עצום, יש סדאן וגם 5 דלתות, מיני/קומפקטי/מנהלים –  כולם מרוצים.
יש רכב לאישה וגם לבן ליציאה לבילוי.
הביטוח ברוב החברות מכסה את כל בני המשפחה מזיקה ראשונה.
עד כאן הכל כשורה. ההשפעה על שוק יד 2 וכן על מצב המשק רלוונטיות בהחלט, אבל לא נדון בה כאן.

אותנו מאוד מעניין האם קיים קשר כלשהו בין הנהג לבין הרכב המודרני המשוכלל.
האם קיימת מודעות למערכות הרכב השונות, ליכולת הנהג לשלוט ברכב בכלל, ובמצבי חרום ובתנאי הדרך המשתנים בפרט.

הרכבים החדשים המסופקים חדשות לבקרים מצוידים במיטב האלקטרוניקה.
ABS/ESP/ASR/EBD/EBA, אלו רק חלק משלל הקיצורים השולטים למעשה על הרכב ועל חיינו בצורה כזו או אחרת.
האם אנו מודעים למערכות אלו? יודעים כיצד להשתמש בהם או לזהות את הרגעים בהם פועלת מערכת כזו אחרת?
לצערנו, אחוז ניכר ממשתמשי הרכבים אינם מודעים כלל למערכות אלו ואינם מבדילים בין מזדה 3 דור קודם לנוכחית מעבר לעיצוב, וההבדלים גדולים.

תאונות מתרחשות/קורות/נגרמות – ההגדרה היא נושא למחקר – אולם כמעט תמיד בעת תאונה, לפני/תוך כדי/אחרי, פועלת מערכת אלקטרונית אחת או יותר. מערכות פאסיביות וכן אקטיביות. מערכת ה SRS דואגת למזער את הנזק לאחר קרות התאונה ע”י הפעלת מיגון כריות האוויר. מערכות ה ESP /ASR דואגות ומסייעות להחזיר שליטה לרכב שאיבד כיוון או אחיזה.
ירדת לשוליים ובלמת בלימת חרום מערכת EBD תסייע במידת האפשר לחלק נכונה את עוצמת הבלימה בהתאם לאחיזת הצמיגים.

על חלק מהמערכות הפועלות אין לנו שליטה, כגון מערכת כריות האוויר, אולם כל אותן המערכות המתקנות את איבוד השליטה של הרכב, נותנות לנו כר נרחב להתערבות.
מה עלינו לעשות? כיצד להגיב? ללחוץ יותר על דוושת הבלם? או אולי להרפות… לסובב את ההגה יותר או שמא לא להתערב? האם בכלל לנסות משהו?
ואולי הכי פשוט לתת לרכב לעשות את מה שתכננו אותו מלכתחילה?
הרי היום אנו שומעים על רכבים שבולמים לבד בעת קירבה מסוכנת מדי לעצם כלשהו, מתרחקים מהשוליים אם הגזמת או פשוט נרדמת – באמצעות מערכת מונחית רדאר ועוד.

אין אנו יודעים את התשובה כי לא לימדו אותנו.
לא תרגלו אותנו למצבים כגון אלו.
ואם כן, לא טרחנו להעביר ידע זה למשפחה המשתמשת ברכב. מדוע?
כי אין זמן, כי זו רק נסיעה קצרה, כי ההורים ברכב משגיחים.
תשובות רבות – אף לא אחת מניחה את הדעת. במצב חרום רק הנהג בשליטה או בחוסר שליטה.

נהיגה מתקדמת – מונח המכסה עולם ומלואו. הרצאה תיאורטית, תרגול מעשי, כיתת לימוד, סדנא.
אלו רק חלק מהאמצעים העומדים בפני משתמשי הרכב החדיש.
החברות ידאגו להכשיר את העובד.
בני המשפחה יפנו לקורסים פרטיים לנהיגה בטיחותית.
ההשקעה היא סבירה ביותר ולא נגזים אם נאמר מצילת חיים.

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם