להתגלגל נכון…

נהיגת מרוצים מתחילה ונגמרת ביעד ברור – ניצחון, מקום ראשון.

למעשה נהיגת מרוצים הינה ספורט ככל ספורט אחר.
ספורטאי מקצועי אינו מתחרה כשהיעד הוא מקום שני. אנו לא נדון בכתבה זו בנהיגת מרוצים.
אנו כן נדבר על נהיגה ספורטיבית. המושג הינו ערטילאי ומאגד בתוכו אינטרפרטציות שכל אחד לוקח למקום שנוח עבורו.
יהיו כאלה שישפרו את רכבם עד לבלי הכר. אחרים עוברים קורסים לנהיגה מתקדמת והמהדרים אפילו ילמדו נהיגת מרוצים.
העשרת הידע התיאורטי הינה נדבך חשוב בנהיגה ספורטיבית. אלו רק חלק קטן מההגדרות המשויכות למושג “נהיגה ספורטיבית“.

מאחר ואין בדעתנו להיכנס לדיון אודות הפרשנות (ואין סיבה להעדיף הגדרה כזו או אחרת – כולן נכונות), אנו נצא מיד לדרך בחקר הנהיגה הספורטיבית.
כתבה זו תדון במונח “זווית גלגול”.

זווית גלגול בהגדרתה המדעית לקוחה מעולם התעופה.
דמיינו ציר החוצה את גוף המטוס לאורכו. שליטה על ציר זה תגרום למטוס לנטות ימינה/שמאלה.
נטייה זו חיונית ובלעדיה המטוס לא יוכל לפנות. אופנוע מגיב בצורה די דומה.

זווית גלגול במכונית למעשה הינה תגובה לפניה ולא הטיה של גוף הרכב כדי שיפנה.
למעשה גוף המכונית פונה בזווית גלגול הפוכה מכיוון הפניה.
עם הפניית ההגה אל תוך הפניה, המכונית נשענת על הגלגלים הקובעים (החיצוניים לפניה).
המינוח מצביע על כך כי כתוצאה מנטייתה של המכונית להישען על אותם גלגלים הם נושאים ברוב משקלה של המכונית.
המשקל המונח על הגלגלים הפנימיים לפניה נמוך מאוד ולכן בשלב הפנייה תפקידם מועט.

מסקנה ראשונה וקריטית המתבקשת מאליה: אם אנו נוהגים בנתיב הימני הקיצוני ולפנינו פניה שמאלית אנו נתרחק מעט משולי הכביש.
הסיבה פשוטה וחשובה.
שולי הכביש לעתים קרובות “מלוכלכים” בחול ואבנים קטנות.
אזור זה מייצר אחיזה נמוכה. הפנייה מייצרת זווית גלגול לכיוון הקטע המלוכלך והגלגלים הקובעים מוצאים את עצמם עם משקל רב מעליהם (עלול במקרים קיצוניים להביא לקריסת הצמיג) ואחיזה מפוקפקת באספלט.
לכן סבירות גבוהה לאיבוד שליטה על המכונית.

מאידך גיסא, נהיגה בנתיב הימני הקיצוני ולפנינו פניה ימנית, אין שום בעיה להיצמד לצדו הימני של הנתיב מאחר והגלגלים הקובעים הם החיצוניים לפניה.
הגלגלים הממוקמים בקטע חסר האחיזה אינם נושאים עליהם משקל רב ולכן המכונית תחזיק היטב את הפניה.

דוגמא זו הינה אחת מני רבות על השפעתה החיובית/שלילית של זווית הגלגול.
הבנה טובה יותר של כוח זה הפועל על מכונית בתנועה, ושימוש בכוח זה לתועלת בנהיגה ספורטיבית יביא לתוצאות מורגשות במיוחד.

תכנון מדוקדק של קווי הפניה בהתאם להכרת תוואי הדרך, מצבו התחזוקתי של האספלט, שיפוע האספלט בעקומות, שברי אספלט שיגרמו להחרפה בזווית הגלגול, מצב הצמיגים (במיוחד בכתפיים) וכן לחץ האוויר, בחירה נכונה של מערך מתלי הרכב, העברת משקל יזומה – אלו רק חלק מהפרמטרים הרבים שהבנתם תשפר משמעותית את הנהיגה הספורטיבית.

בקורס “נהג מרוצים ליום אחד” ב iDREAM אנו שמים דגש חזק על הכרות מעשית וניצול זווית הגלגול לשיפור יכולת הנהיגה שלנו.

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם