אחיזת כביש

נהיגה ספורטיבית מתחילה ונגמרת בסופו של דבר באחיזת כביש.
צמיגים טובים מייצרים אחיזת כביש טובה בעוד שצמיגים זולים וחסרי מותג עשויים לאכזב בדיוק כשנצטרך אותם.
אספלט באיכות אירופאית הגונה ייצר אחיזת כביש מעולה גם בתנאים קיצוניים, גשם לדוגמא.
ואילו אספלט שבור/יבש/חלק יגרום לאיבוד אחיזה מהר יותר מכפי שתוכל להגיב.
מתלי הרכב, בולמים וקפיצים כבסיס, כשהם מכוילים היטב ולא עברו את מכסת הקילומטרים המרבית, ידאגו לכך שבכל רגע נתון צמיגי הרכב יהיו במגע תמידי עם האספלט ואילו בולמים רכים מדי וקפיצים בעלי שיכוך לקוי יכולים לגרום לחוסר אחיזה בצמיג אחד או יותר ולגרום לאיבוד שליטה מוחלט על הרכב ואף להתהפכות במקרים קיצוניים.

כמו שאנו רואים כל הרכיבים שהוזכרו ועוד אחראים לייצר אחיזת כביש הגונה לצורך נהיגה ספורטיבית.
מאחר ובנהיגה ספורטיבית נוחות הנסיעה נדחקת מעט הצידה, בהחלט מומלץ לכוון אל הצד הקשיח והאוחז יותר.
צמיגים בעלי תרכובת רכה, חתך נמוך, דופן קשיחה וסוליה עם שטח מגע מרבי, מומלצים מאוד לאחיזה טובה בכביש (אין ספק שמשלמים מחיר גבוה באורך חיים נמוך מהממוצע).

אולם ככל שנדאג לאחיזת כביש טובה באמצעים שהזכרנו אסור לשכוח שנהיגה נכונה תייצר אחיזה כביש גבוהה כשלעצמה, בעצם הנהיגה עצמה.

נהיגה ספורטיבית ונהיגת מרוצים מאופיינת ע”י העברות משקל תכופות.
בין אם מדובר בנהיגת ראלי או פורמולה 1, אנו משתמשים בטכניקה זו לייצר אחיזת כביש. בלימה נגררת מהווה דוגמא בולטת.
המהירות בישורת גבוהה ביותר, בנקודת הבלימה שלפני הפניה לחיצה הגונה על דוושת הבלם להתאמת המהירות הנדרשת בתוך הפניה.
המשך לחיצה על דוושת הבלם בתוך הפניה יגרום לכך שחלקה הקדמי של המכונית ימשיך לנטות קדימה ולייצר משקל עודף על הגלגלים הקדמיים, השפעה ישירה היא אחיזת כביש מאוד גבוהה בתוך הפניה ולכן יכולת Turn in מאוד גבוהה.

מיד לאחר נקודת שיא הפניה אנו מאיצים בחוזקה.
רכבי ספורט המאופיינים בהנעה אחורית יזכו להעברת משקל חריפה על חלקו האחורי של הרכב.
ובכך אחיזת כביש הדוקה ביותר לצמיגים האחוריים שייצרו בתמורה דחיפה חזקה של הרכב אל מחוץ הפניה ללא “פרפור” צמיגים מיותר.

ברור לגמרי שנדרשים כל הרכיבים שצוינו בתחילת הכתבה על מנת לשפר ולהגיע לאחיזת כביש אבסולוטית.
אולם מהדוגמאות המעטות שציינו, בלימה אל תוך פניה והאצה ממנה, למדנו לדעת עד כמה גדול חלקו של הנהג ביצירת אחיזת כביש בעצם השימוש בטכניקות הנהיגה.

קורס נהג מרוצים ליום אחד ב iDREAM שם דגש רב על היכולת של המודרך לייצר אחיזת כביש גבוהה בפניות בשיטות מגוונות.
בלימה, האצה, זווית גלגול, שימוש במסת הרכב מצד אחד.
וכמובן באיכות האספלט המשתנה, מערכת מתלי הרכב, מערכת ההיגוי, צמיגי הרכב ועוד מהצד האחר.

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם