העברת משקל

העברת משקל – כולם מדברים על זה, כולם יודעים מה זה, ברור לגמרי שנהיגה ספורטיבית אינה אפשרית מבלי להשתלט על המונח הזה.
אבל מהי בעצם העברת משקל? עוד מונח השייך לעולם המרוצים? מדוע חשיבותו כה רבה?
ננסה להבין על קצה המזלג. טיפ קטן – אל תנסו לתרגל לבד!
מכונית שוקלת 1.5 טון. לא מעט.
נחלק את אורכה לשניים ונשקול שוב.
800 ק”ג לפנים, 700 ק”ג חלקה האחורי.
בגדול, מעצבי ומתכנני המכונית כיילו אותה לתת היגוי.
(הצהרה קצת יומרנית מאחר ומעורבים גורמים רבים נוספים. אבל, הדוגמא תשרת אותנו וזה בהחלט יספיק).
בכל פעם שנאט או נבלום, חלקה הקדמי של המכונית ישאף להמשיך ישר לפני שיתחיל לפנות.
אם נדע לנצל תכונה זו נוכל לייצר העברת משקל נכונה לחלקה הקדמי של המכונית, באופן מדוד כמובן, ולשפר את יכולת המכונית לפנות.

ובאופן מעשי יותר: לפנינו ישורת של 100 מטרים בעליה.
בסופה פניה שמאלה חדה וכמובן בעליה. אנו מאיצים כל הדרך אל הפניה, מאטים לקראת הפניה (מאוחר ככל האפשר), ומשחררים את כף הרגל מדוושת הבלם בהדרגה.
המכונית, נוטה על חלקה הקדמי ומייצרת משקל רב על הגלגלים הקדמיים.
אלו בתמורה מייצרים אחיזה משופרת על האספלט.
ברגע שעברנו את נקודת שיא הפניה אנו משחררים את דוושת הבלם ועוברים להאיץ בהדרגה.
דוגמא נוספת, מתאימה לרכבי הנעה לכל הגלגלים והתנהגות סוררת…, מדובר כמובן ברפליקות הראלי לכביש מיפן.
שוב הדמיה, ישורת של 100 מטרים בירידה, פניה של 90 מעלות ימינה.
כאן נדרשת העברת משקל חריפה מצד אחד, יחד עם זאת נדרשת התגברות על המסה הגדולה שתשאף להמשיך ישר ותייצר תת היגוי חריף ביותר.
תופעה זו קיימת בעיקר ברכבי סובארו אימפרזה טורבו בהם חלוקת המשקל קדימה/אחורה אינה אופטימלית (בלשון המעטה).
הפתרון, העברת משקל אגרסיבית באמצעות ההיגוי.

איך מתבצע המהלך הלולייני?

האצה בישורת עד לנקודת הבלימה.
לחיצה חריפה על דוושת הבלם (עדיף כמובן ברגל שמאל כדי למקסם את ההאצה בחזרה), הפניה של ההגה אל הפניה בחוזקה (המכונית עדיין משיכה ישר), שחרור מהיר של הבלם ולחיצה הגונה על דוושת התאוצה.
אנו נחווה במהלך זה סדרה קיצונית של העברות משקל עם עומסים חזקים על הגוף.
הנוסעים ברכב עלולים לחוות תחושות בחילה/סחרחורת (רצון להרביץ לנהג ועוד….)

הפניית ההגה מייצרת העברת משקל מאוד חריפה קדימה, בשלב הזה הצמיגים אינם יכולים לייצר פנייה ולכם אנו משחררים את דוושת הבלם.
אנו עדיין בתת היגוי אולם עם פחות משקל והמכונית מתחילה לפנות.
עם הלחיצה על דוושת התאוצה המשקל עובר אחורה והמכונית פונה כאילו אין מחר תוך סבסוב אדיר של כל 4 הגלגלים.
אנו מייצרים יציאה אדירה מהפניה עם כל העוצמה הנדרשת לתקיפת הפניה הבאה.
כמובן הכיף אדיר…
העברת משקל אינה מסתיימת כאן. היא רק מתחילה.
קורס נהג מרוצים של חברת iDREAM ילמד אתכם איך לייצר העברות משקל על הצירים השונים הנוגעים לתנועת המכונית וכמובן, איך להשתמש בהם לנהיגה ספורטיבית מהנה ובטוחה.

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם