חסכון בדלק

בישראל מחירי הדלק עלו משמעותית בשנים האחרונות, כאשר הסיבה לכך קשורה בגורמים רבים, בעיקרם כלכליים. לאור זאת, להלן נציג מספר טיפים לחסכון בדלק ושיפור צריכת הדלק.
מדובר אמנם בדברים קטנים, אך משמעותיים בהיבט זה שיכולים לעשות שינוי משמעותי עבורכם מבחינה כלכלית.
חשוב לציין כי יצרניות הרכב מצדן עושות בשנים האחרונות שינויים ושיפורים טכנולוגיים במנועים ובמכוניות שלהן אשר מסייעים להפחית את צריכת הדלק.

להלן מספר טיפים שכל נהג יכול ליישם על מנת לחסוך בדלק אולם לא רק לצורך כך.

כיבוי המנוע

במצבים בהם אתם נמצאים ברכב במצב עומד, רצוי כי תכבו את המנוע.
עמידה של מעלה מדקה המנוע יצרוך יותר דלק מאשר צריכתו בעת ההנעה המחודשת.
ראיה לאמיתות טיפ זה היא העובדה כי יצרניות רכב כיום מתקינות כמעט בכל הרכבים את מערכת “עצור-וסע” לסוגיהן אשר מניעות ומכבות את הרכב פעם אחר פעם בעת פקקים למשל.

תכנון מונע

מהירות קבועה היא הדרך החסכונית ביותר שניתן לנקוט.
התנהגויות כמו עצירה פתאומית או זינוק מהיר לאחר עצירה שורפות הרבה דלק.
דרך הפעולה האופטימלית היא תכנון טוב ומראש של הדרך, הרציפה ביותר האפשרית, גם אינה בהכרח הקצרה ביותר.
ישנם אמצעי ניווט הקיימים כיום המאפשרים תכנון שכזה.
כמו כן, נהיגה חסכונית דורשת ריכוז גבוה יותר.
דוגמא לכך היא מצב של זיהוי מכשול בדרך- עדיף להגיע אליו במהירות קבועה מאשר במהירות ויהיה צורך בתגובה מהירה ופתאומית שתביא לבלימה פתאומית ותאוצה מיותרת אחר כך.
בנוסף לכך, ישנו ההיבט של מקום החנייה. ההעדפה הברורה של חנייה מקורה או בצל מובנת ורצויה, אך יש לכך יתרון נוסף.
חנייה כזאת מונעת חימום של הרכב בימי הקיץ מה שמביא לכך שיהיה שימוש רב יותר במזגן ברכב אשר בתורו צורך לא מעט דלק וגם משך זמן ארוך יותר בו המנוע עובד בצורה “בזבזנית” מבחינת צריכת הדלק לאחר ההנעה.

לחץ האוויר בצמיגים

ישנו קשר משמעותי וחזק בין לחץ האוויר בצמיגים לצריכת הדלק.
ראשית, נציין כי לחץ אוויר לא תקין הינו מסוכן כיוון שעלול לגרום לתאונת דרכים.
שנית, ולענייננו, לחץ אוויר לא תקין מגדיל את צריכת הדלק של הרכב באופן משמעותי.
לחץ האוויר התקין הוא לפי הוראות היצרן של הרכב.
לחץ אוויר נמוך מביא להתנגדות גבוהה יותר לגלגול ושטח מגע גדול יותר עם הכביש, הדבר גורם למנוע “להתאמץ” יותר מה שמעלה את צריכת הדלק ב-10% ויותר. יש להוסיף לכך עלויות נלוות של שחיקת צמיגים מוגברת ועלויות הצמיגים עצמם.
שימו לב: לחץ אוויר גבוה מידי מסוכן גם כן ועלול להביא להחלקה, לבלאי מואץ של מרכז הצמיג ואף, אם כי לא שכיח, לפיצוץ הצמיג.

אל תחכו לרגע האחרון עד למילוי מיכל הדלק- הדבר אינו רצוי לסביבה וגם לא לרכב עצמו.
במצב זה, המנוע שואב את המשקעים שהצטברו בתחתית מיכל הדלק, מה שעלול לסתום את מסנן הדלק מהר יותר ואף לסתימת דלק במקרי קיצון.
יש למלא כאשר המיכל מגיע לרבע ואם אפשר למיכל מלא שכן הדבר משתלם יותר.
בנוסף, יש להקפיד על מיכל סגור היטב על מנת למנוע את התאדות הדלק.

משקל הרכב

ככל שהרכב כבד יותר, צריכת הדלק שלו תהיה גבוהה יותר.
לכן, השתדלו שלא לאחסן ברכב ובפרט בתא המטען חפצים שלא לצורך.
כך תחסכו עד 5% מהוצאות הדלק בשנה.

טיפול איכותי ברכב

רכב אשר מטופל בצורה איכותית חוסך בדלק.
חשוב להקפיד על ביצוע טיפולים תקופתיים בזמן ובדיקות שגרתיות.
וכן, שימוש בחלפים, מסננים, שמנים ונוזלים אחרים איכותיים על מנת לשמור על ערך הרכב וגם לחסוך בהוצאות.

תזמון מילוי הדלק

ראשית, חשוב למצוא תחנה אמינה וזולה.
כשחם נפח הדלק גדל ביחס ישיר לטמפרטורה בחוץ, כך אנו משלמים באותו מחיר על פחות דלק.
המסקנה ההגיונית היא ששעת הזריחה היא השעה הקרה ביותר לכן רצוי, במידת האפשר למלא בשעה זו.

 

לסיכום, כנראה שיהיה קשה או מורכב למלא את כל הטיפים הנ”ל, בפרט ובייחוד השכמה בבוקר, הפחתת העמסת הרכב או תכנון מראש של כל נסיעה.
יחד עם זאת, טיפולים לרכב ובדיקה תכופה של לחץ האוויר בגלגלים אלו דברים שבהחלט ניתן לעמוד בהם ורצוי מאד לבצעם, בשל חשיבותם הבטיחותית והכלכלית.

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם