מבחני רכב – מהם?

בבוא המקצוענים לחבר מבחני רכב ולהתייעץ ביניהם בנושא, הם מבינים אחד את השני בקלות רבה, השפה משותפת וברורה לכולם מבין העוסקים בדבר.
אולם, לרוב האנשים רוב המושגים הללו אינם ברורים שאותה רמה, ואף אינם מוכרים להם, לכן, למקצוענים וגם לחובבי הרכב שבינינו, המאמר הבא לא יחדש כמעט כלום.
המטרה שלנו היא להביא את קוראינו, של מבחני הרכב, החדשות והכתבות, להבין את הכוונה שלנו במאמרים אלו ויתרה מכך, למנוע הבנה שגויה של אותה כוונה. כמו כל ענף אחר, גם לענף הרכב ישנו שפה משל עצמו עם מושגים ייחודיים והמטרה של מאמר זה היא להסביר על מושגים אלו המופיעים בתכנים שלנו, בעיקר על מנת לסייע לקוראינו המזדמנים.

 

איכות החומרים ואיכות הרכבה

אלו מושגים שכתבי הרכב עושים בהם שימוש נרחב ואין אדם שקרא מבחן רכב ולא נתקל בהם.
בבואנו לבחון את איכות החומרים אנו מתייחסים לחומר בלבד, כלומר עובי ואיכות הפלסטיק, איכות העור או הבד, מידת הרכות של הדש-בורד למגע ועוד.

לעומת זאת, איכות ההרכבה נוגעת לרמת הרכבת החומרים האלו אחד לשני או אל המרכב. בהיבט הזה, חשוב ומשמעותי ביותר עבורנו שהרכב יורכב באופן חזק ומדויק.
זאת על מנת שלא נתרגז מחריקות וקווים לא מיושרים.

שתי האיכויות הללו, החומרים וההרכבה, אינן קשורות אחת לשנייה מהבחינה הזאת שייתכן שברכב אחד נמצא איכות חומרים גבוהה מאד של חומרים מאד טובים כמו עור יוקרתי ודש-בורד מצופה גומי רך, אבל נראה כי ההרכבה לוקה בחסר למשל כי הקונסולה מעט רופפת ודלת תא הכפפות שאינה מחוברת במקום המדויק.
כמו כן, ייתכן כי ברכב אחר זה יהיה ההיפך.
בנוסף, ישנם רכבים בהם שתי האיכויות ברמה גבוהה וגם כאלו ששתיהן לא ברמה גבוהה.

 

הנדסת אנוש

זהו מושג רחב ופופולארי המתמקד ביחס שבין פנים המכונית לנהג:
מידת הקלות שבה ניתן לתפעל את מערכת המולטימדיה, לשלוט על מחשב הדרך, וגם פעולות כמו לצאת ולהיכנס לרכב, הזווית של ידית ההילוכים, טווח הראייה לאחור, ביטול “שטחים מתים” ועוד אלמנטים מהסוג הזה.
ניתן לומר כי אם ניכנס לרכב שחדש לנו לחלוטין ונחוש נוח מאד להפעיל את הפונקציות השונות בו ולא נרגיש שאנו מתאמצים יותר מידי, נגיד שזהו רכב בעל הנדסת אנוש גבוהה.
לעומת זאת, רכב שבו הראייה האחורית בזמן רוורס היא קשה לנהג או שאנו זקוקים לסיוע על מנת להחליף את התחנה ברדיו, נגיד שזהו רכב בעל הנדסת אנוש נמוכה.

 

נוחות

נוחות היא מושג חשוב מאד שנחלק לשתי רמות, בנסיעה וכללית.
הראשונה, קשורה ביכולת הרכב, בעיקר ביכולת מערכת המתלים, לבודד בין האספלט לשיני הנהג.
ומושפעת בעיקר מבולמי הרכב וגובה חתך הצמיגים (שני אלו יוצרים את ההבדל בין רכב נוח ללא נוח).
השנייה, קשורה בנוחות המושבים, תנוחת הנהיגה והמרחב ברכב והיא כמובן סובייקטיבית ומשתנה בין אדם לאדם.

 

זמינות כוח, תגובת מצערת ותאוצת ביניים

מושגים אלו קשורים בביצועי מנוע-גיר.
הכוונה בזמינות כוח (לה אנו זקוקים בעיקר בעקיפות וביציאה מסיבוב) היא לאורך רצועת הכוח בסל”ד (סיבובים לדקה של המנוע).
כלומר בין אלו ערכים המנוע מייצר את מקסימום ההספק והמומנט (נמדדים בכוחות סוס ובקג”מ בהתאמה).
ככל שרצועת הכוח רחבה יותר כך זמינות הכוח טובה יותר.

תגובת מצערת היא המהירות בין לחיצה על דוושת הגז לבין תגובת המנוע.
תאוצת ביניים מציינת את התאוצה מ-80 קמ”ש ל-120 קמ”ש שהיא הנפוצה ביותר ביומיום.

 

אחיזה, התנהגות ותקשורת

אחיזה מציינת את יכולת הרכב לפנות בקו אחיד מבלי להרחיבו.
משמע כמה מהר ניתן להיכנס לפנייה ולצאת ממנה ללא “משחקי זנב” של הרכב או איבוד אחיזה בסרן הקדמי.
התנהגות מציינת את הקשר בין עבודת הנהג לתגובת הרכב ובאיזו מידה היא מצייתת להעברות משקל.
תקשורת מציינת תחושות ומידע המועברים אל הנהג ע”י מכלול הצמיגים, מערכת המתלים, השלדה, ומערכת ההיגוי.

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם