מילון מונחים לרכב

המילון שלפניכם מציע מידע מפורט ומדויק לגבי מונחים הקשורים ברכב, מבחני רכב ותכונותיו.
תשאלו את עצמכם האם אתם יודעים מהם BA, EDB או ABS?
ומה המשמעות של זווית גלגול ותת היגוי?
להלן פירוט של מונחים שכדאי לכם להכיר בטרם רכישת רכב חדש או בכלל אם ברשותכם רכב.

אוקטן

מקור מונח זה ממונח לפיו מכונה המבנה הכימי של הבנזין – “איזו אוקטן”.
במנוע בנזין, התערובת של אוויר ודלק נשאבת או מוזרקת לתוך הצילינדר ולאחר מכן, המצת מצית את התערובת.
אם היא נוצרת לבד, בטרם הופעת הניצוץ של המצת, מתרחשת תופעה הרסנית במנוע המכונה “דטונציה”.
ככל שהאוקטן של הדלק גבוה יותר, כך ההתנגדות שלו להתלקחות העצמית גבוהה יותר ולכן הסכנה מפני אותה תופעה הרסנית, “דטונציה”, פוחתת משמעותית. אוקטן גבוה יותר מאפשר למנוע לדחוס יותר את התערובת, ועל ידי כך להביא לביצועים טובים יותר.
מספר האוקטן מתאים למידת הדחיסה של כל מנוע ולכן, אין טעם וניתן גם לחסוך את ההוצאה המיותרת, להשתמש בבנזין בעל אוקטן גבוה יותר, כיוון שהמנוע לא דורש זאת.

בלמי דיסק

בלמי הדיסק החליפו את בלמי התוף, כלומר הרפידות החליפו את ה”סנדלים”.
הרפידות עשויות מחומר אשר לו מקדם חיכוך גבוה, וכך למעשה מביאים להאטת הדיסק ואתו מאט גם הגלגל הקשור אליו.

בלמי תוף

במרבית הרכבים בלמי התוף כבר אינן נמצאות כלל.
אופן פעולתם היה שכאשר הייתה הפעלה הידראולית של הבלמים, ה”סנדלים” נצמדו לחלק הפנימי של התוף, שהיה חלק מהגלגל, והחיכוך בין ה”סנדלים” והתוף הביא להאטה של התוף וכך גם להאטה של הגלגל.

בטיחות אקטיבית

מערכות המעניקות לרכב היכולת לחמוק או להימנע מתאונה.
רמת בטיחות זו מושפעת ממצב הצמיגים, הבלמים, יכולת ההיגוי של הרכב, אחיזת הצמיגים על הכביש וכן מזה של המערכות האלקטרוניות הרלבנטיות כמו ABS, ESP.

בטיחות פאסיבית

מערכות בטיחות המונעות או מצמצמות פגיעה ונזק לנהג ולנוסעים ברכב בעת תאונה.
מערכות זו כוללת אמצעים כמו חגורות בטיחות, כריות אוויר, כלוב ההגנה של תא הנוסעים המכיל אזורי קריסה אשר סופגים אנרגיה ועוד.

בסיס גלגלים

Wheel base- זהו מרחק הסרנים, כלומר המרחק בין מרכז הטבור של זוג הגלגלים הקדמי לאחורי.
מרחק זה משפיע על המרחב בתוך המכונית, על התנהגות הרכב על הכביש ועוד.
לדוגמא, רכב עם בסיס ארוך יהיה מרווח יותר לנוסעים בפנים אבל זריז פחות בתמרונים על הכביש.

בקרת שיוט

Cruise control- מערכת אלקטרונית שתפקידה לשמור על מהירות הנסיעה קבועה.
ישנם דגמים חדישים יותר של המערכת שנקראיםadaptive cruise control , שגם מביאים לשמירה על מרחק בטוח מהרכב מלפנים, זאת על ידי רדאר ושליטה אוטומטית על המצערת ועל הבלמים.

גיר רובוטי

זוהי תיבת הילוכים מעין ידנית ללא דוושת המצמד כיוון שפעולתו אוטומטית.
לרוב, התיבה כוללת שני מצבים: החלפת הילוכים אוטומטית או החלפת הילוכים ידנית על-ידי הנהג.

גפ”מ (LPG)

גז פחמימני מעובה הוא תוצר לוואי של תהליך כימי לזיקוק נפט אשר משמש כתחליף לדלק.
תוצר זה לרוב זול יותר מבנזין, אבל יש להתאים אליו את המנוע ולשם כך צריך להתקין ערכת הסבה לגז.

דיזל

מנוע דיזל הוא מנוע שריפה פנימית העובד על סולר.
להבדיל ממנוע בנזין, שבו התערובת של דלק ואוויר ניצתת על ידי ניצוץ חשמלי, במנוע דיזל האוויר נדחס לטמפרטורה גבוהה ואליו “נזרק” הסולר הניצת על ידי האוויר החם.

דיפרנציאל

הדיפרנציאל מותקן לרוב בסרן האחורי (ברכבים 4X4 מותקן גם בסרן קדמי).
הדיפרנציאל מאפשר לכל גלגל מונע להסתובב במספר שונה של סיבובים בעת עיקול בדרך.
פעולה זו מונעת החלקת הרכב בזמן עיקול.

הזרקה

הזרקת הדלק בתוך הצילינדרים.
במנוע דיזל, הסולר מוזרק לתוך האוויר החם והדחוס.
במנוע בנזין, הבנזין מוזרק לתוך הצילינדרים, כאשר קיימים סוגים שונים של מערכת הזרקה.
בשנים האחרונות, ההזרקה החליפה את הקרבורטור במנוע בנזין.

הספק – הספק מרבי

ההגדרה הפיזיקאלית של הספק היא כוח X דרך / זמן (כוח כפול דרך חלקי זמן).
יחידת המדידה של הספק היא כוח סוס.
ההגדרה הפיזיקאלית של כוח סוס היא 75 קג”מ (ק”ג לגובה 1 מטר) בשנייה אחת.
ההספק של הרכב משפיע על ה”סחיבה” שלו, עוצמת המנוע, התאוצה של הרכב ועוד פרמטרים נוספים.
ההספק תלוי גם במהירות, ולכן כאשר מציגים הספק של מנוע כלשהו, יש לציין באיזה מספר סיבובים (“טורים”) הוא נמדד.

 

הגה חשמלי (EPS)

Electrical power steering- זהו מנגנון הגה עם מנוע חשמלי אשר מסייע לנהג לסובב את ההגה.
מנגנון זה הינו חסכוני יותר בדלק ביחס להגה כוח הידראולי רגיל שגורע כוח דרך המנוע.
כמו כן, הגה חשמלי בנוי ממנגנון קל, קומפקטי שלא דורש תחזוקה.

היגוי יתר

Oversteer – נגרם עקב איבוד אחיזה של הצמיגים האחוריים כך שאינם עוקבים במדויק אחרי קו הפניה שיוצרים ומובילים הצמיגים הקדמיים אלא נוטים להרחיב אותו אל מחוץ לסיבוב.
היגוי יתר עלול להתדרדר לאיבוד שליטה על הרכב ולסבסוב.

זווית גלגול

זו הנטייה הצידה של גוף המכונית בזמן פניה בסיבוב.

טיפטרוניק

זהו שמה המסחרי של מערכת אשר מעניקה שליטה ידנית על תיבת ההילוכים האוטומטית.
אותה המערכת נמצאת בדגמים שונים של רכבים בשמות נוספים: ספורטשיפט, ספידגיר ועוד.

כ”ס (כוח סוס)

פרמטר למדידת הספק המנוע. פרמטר זה שווה ערך לכ-760 ואט או להרמה של 75 ק”ג לגובה של מטר בשנייה.

כריות אוויר

זו מערכת בטיחות המשלימה לחגורות הבטיחות, המכילה שקית המתנפחת בזמן תאונה ובכך מגינה על יושבי הרכב מפני פגיעה בהיותה חוצץ הסופג את הפגיעה.
זוג הכריות הקדמיות נועד להגן בזמן תאונה חזיתית.
זוג הכריות הצידיות במושבים הקדמיים אמור להגן על גוף הנהג והנוסע מפגיעות צד.
זוג הכריות השלישי, שנפוץ יותר במכוניות החדשות, הוא וילונות המתנפחים מהתקרה של הרכב בזמן תאונה צידית ובכך מגנים על הראש של הנוסעים הנמצאים בצד הקרוב לתאונה.

 

מגדש (טורבו)

זוהי טורבינה לדחיסת אוויר בלחץ גבוה אל תא המנוע.
התוצאה של פעולה זו היא העלאת כוח המנוע מבלי להגדיל את הנפח של המנוע.
ההפעלה של המגדש מתבצעת על ידי כוח הגזים שנפלטים מהמנוע.
או באמצעות רצועה שמחוברת למנוע (נקרא “מגדש על” או סופרצ’רג’ר).

מגדש (על)

מגדש העל דוחס אויר אל תא המנוע באמצעות רצועה שמחוברת למנוע (למרות שישנן וריאציות נוספות).
יתרון על מגדש הטורבו בזמינות הכוח בסל”ד הנמוך.

מבחן ריסוק

מבחן זה הוא ניסוי לבדיקת רמת הבטיחות הפאסיבית של הרכב.
ישנם ברחבי העולם מספר מבחני ריסוק פומביים לרכבים.
המבחן המקובל באירופה נערך על-ידי איגוד EuroNCAP, בו חברות כמה ממשלות אירופאיות וארגוני נהגים וצרכנים.
הרכב נבדק בארבעה מבחנים:
התנגשות חזיתית במכשול מעיך במהירות של 64 קמ”ש.
התנגשות צדית במהירות 50 קמ”ש.
התנגשות בעמוד קשיח במהירות 29 קמ”ש.
וסימולציה של דריסת הולך רגל במהירות 40 קמ”ש..

 

מומנט

המומנט זהו הכוח שגורם לסיבוב או פיתול.
היחידה המקובלת בארץ היא למדידתו בקג”מ – קילוגרם למטר.
ככל שהמומנט גדול יותר ונוצר בסל”ד נמוך יותר כך נאמר כי המנוע גמיש יותר והמכונית יכולה “לסחוב” בצורה חזקה יותר כבר בסל”ד נמוך.

 

ממיר קטליטי

הממיר הקטליטי הוא חלק ממערכת הפליטה של הרכב ותפקידו הוא לצמצם פליטת רעלים וחומרים מזהמים לסביבה, זאת על ידי תגובה כימית מסוימת וספיחת חלקיקים מזהמים.
תקינות הממיר הקטליטי הינה אחד הדברים שנבדקים במבחן הרישוי השנתי (הטסט).

 

משקל עצמי

משקל הרכב עצמו יחד עם מיכל הדלק, השמן ושאר הנוזלים בו, אבל ללא נוסעים ומטען בתוכו.

סל”ד (RPM)

סיבובים לדקה של המנוע (המכונה “טורים” של המנוע).
פרמטר זה מציין את מהירות פעולתו של המנוע והוא נמדד לפי מהירות הסיבוב של גל הארכובה.
ערכיו נעים לרוב בין 700 ל-7,000 סיבובים לדקה.

ספוילר

זהו מסיט רוח.
הייעוד המקורי שלו היה לתפקד כאביזר אווירודינמי שמטרתו להקטין את התנגדות הרכב לרוח או לנצל את זרימת האוויר סביב הרכב כדי להצמידו לכביש ובכך לשפר את האחיזה.
אולם, כיום הייעוד השכיח יותר שלו הוא כאביזר אופנה או קישוט, אשר לפעמים דווקא פוגם באווירודינמיקה של הרכב.

קג”מ

ק”ג למטר. פרמטר המשמש למדידת מומנט המנוע.

קדם מותחנים

מנגנון פירוטכני שמהדק את החגורה לגוף הנוסעים בזמן תאונה.

קמ”ל

ק”מ לליטר, זהו מדד לצריכת הדלק של הרכב.
היצרנים והיבואנים לרוב מפרסמים את צריכת הדלק שהתקבלה במעבדה.
במציאות, הצריכה עלולה להיות גבוהה יותר בעשרות אחוזים.
מקובל גם למדוד את צריכת הדלק ביחס למרחק, כאשר לרוב נמדדים ליטרים ל- 100 ק”מ.

רכב ירוק

רכב ירוק הוא רכב שלפי הנתונים שלו הוא מזהם פחות את הסביבה, ביחס לרכבים האחרים.
הדגש בפעולת הרכב הירוק הוא על שימוש באנרגיות חילופיות בחלק מזמן הנסיעה, למשל חשמל.
בנוסף לכך, ישנו דגש גם על בדיקת המרכיבים של גזי הפליטה, שימוש בגזים שאינם פוגעים באטמוספרה במערכות השונות של הרכב כגון מערכת מיזוג האוויר ועוד מערכות נוספות.

שלדה (שאסי)

לכל כלי הרכב קיימת שלדה (כולל, למשל, אופנוע וטנק) וישנם סוגים שונים של שלדה.
תפקידה העיקרי של השלדה הוא לחבר עליה את כל חלקי הרכב ולשמור על שלמותו ועל נסיעה בטוחה.
פגיעה בשלדה תביא לפגיעה במערכות נוספות כגון מערכת ההיגוי, צמיגים, תיבת הילוכים ועוד.
פגיעה בשלדה, גם לאחר שתוקנה, תביא לירידת ערכו המסחרי של הרכב.

שמן רב – דרגי

אחת התכונות של שמן היא שהוא משנה את הצמיגות שלו בהתאם לטמפרטורה. בבוקר, המנוע קר והשמן יהיה סמיך מאוד.
לעומת זאת, בצהריים, המנוע חם מאוד ושמן המנוע נהפך לדליל ביותר.
בשני המצבים, בבוקר ובצהריים, השמן לא יבצע את תפקידו כמו שצריך.
שמן רב-דרגי הוא שמן ששומר על הצמיגות האופטימלית שלו גם בעת שינויי הטמפרטורה לכן, מומלץ להשתמש בשמן רב-דרגי במנועי רכבים.

תוספות אופציונליות

אלו התוספות שמגיעות עם הרכב מחו”ל או שהורכבו בארץ אבל הוספו על פי הזמנה מיוחדת.
רובן רשומות במחירון בשטח אפור בתחילתו של כל מותג.

 

תוספות אינטגרליות

אלה תוספות שמגיעות עם הרכב מחו”ל ולא ניתן להזמין דגם של רכב מסוים בלעדיהן.
רשימת התוספות האינטגרליות מופיעה במחירון בכותרת של כל דגם על ידי סימנים מיוחדים.

תת היגוי

Understeer – תת היגוי אשר נובע מאיבוד אחיזה של הצמיגים הקדמיים על הכביש, כך שהם לא עוקבים בצורה מדויקת אחרי קו הפניה שאליו מכוונים ההגה והנהג, אלא נוטים להרחיב וליישר את הסיבוב.

ABS

Anti-lock Braking system – מערכת ממוחשבת המונעת את נעילת הגלגלים בזמן הבלימה ובאמצעות כך למעשה מונעת מהנהג לאבד שליטה על הרכב ולאבד את יכולת ההיגוי בעת בלימת חירום.
במצבים מסוימים המערכת גם מקצרת את מרחק הבלימה.

 

AWD

All wheel drive – מערכת הנעה הידועה בשם “ארבע על ארבע” שמספקת הנעה קבועה לכל הגלגלים, זאת בשונה מהנעה קדמית בלבד או אחורית בלבד.
חשוב לציין כי כאשר ההנעה היא לכל הגלגלים אך לא בהכרח קבועה נקראת 4X4 או Four wheel drive.

BA

Brake Assist- מערכת זו מופעלת בזמן זיהוי של המחשב ברכב שמתבצעת בלימת חירום.
המערכת מגבירה באופן אוטומטי את כוח הבלימה של הרכב.

EBD

Electronic Brake-force Distribution- זוהי מערכת שמחלקת ומווסתת את עוצמת הבלימה בין הגלגלים לפי יכולת האחיזה שלהם.
הדבר מביא לכך שמרחק העצירה יהיה קצר יותר והרכב יהיה יציב יותר.

ESP

Electronic stability program- בקרת יציבות אלקטרונית.
מערכת זו מונעת מצבי החלקה ואובדן שליטה ברכב על ידי הפעלה עצמאית של הבלמים בגלגלים שונים.
בדגמי מכוניות מסוימים המערכת נקראת DSC (dynamic stability control).

GPS

Global positioning system- מערכת לוויינית שמשדרת אותות לכדור הארץ אשר מאפשרים לחשב מיקום מדויק של המחזיק במכשיר כלשהו ולנווט על מנת להגיע ליעדים שונים.

PSI

Pounds per square inch- מידת לחץ אוויר המשמשת למדידת לחץ ניפוח האוויר בצמיגים.

 

TC

Traction control – מערכת בקרת משיכה אשר עוזרת לרכב להשיג אחיזת כביש מוצלחת יותר.
כמו כן, בזמן האצה של הרכב המערכת מאפשרת לרכב להישאר על הנתיב המתוכנן, באמצעות השוואת נתוני מהירות הסיבוב של הגלגלים מול ההתקדמות בפועל, סבסוב הרכב ועוד.
המערכת תייצב את הרכב במצב של היעדר שיווי משקל דינמי.

VDC

Control Dynamic Vehicel – זוהי מערכת בקרת יציבות אשר פועלת באופן אוטומטי בעת סטייה של הרכב או בעת כניסה לסיבוב מהיר, זאת כדי להקטין את עוצמת המנוע או להביא לעוצמת הבלמים הדרושה.
פעולה זו מונעת מצב של היגוי יתר או תת היגוי, בהרבה פעמים אף מבלי ידיעת הנהג.

 

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם